Folytatódnak kalandjaim a magyar filmesekkel. Jelen felkérést Gál Sándornak köszönhetem, aki megengedte, hogy bepillantást nyerjek a Werk Akadémia 2015-ös végzőseinek vizsgafilmjeibe. A most következő filmek azonban nem publikus elérésűek, így nem valószínű, hogy a következő napokban beleszaladsz youtube-on. Most biztos felmerült benned a kérdés: Akkor minek írok cikket olyan filmekről, amiket nem lehet megtekinteni? A válasz egyszerű! Figyelemfelkeltés. Az emberek fantáziáját mindig az mozgatja meg leginkább, amit nem lát, vagy éppen elérhetetlen számára. Ezek az alkotások pedig pontosan ilyenek!
Törpék
Egy édesanya története kisfiával és a hajléktalanokkal, az óvodából hazafelé. A kép, ami a szemünk elé tárul, csak nyersanyaga a látásnak. Láss újra egy gyermek szemével!
Pápai Dániel érdekes témát választott. Jelenleg egy olyan világban élünk, ahol mindig az első benyomás diktál, ezt kár is lenne tagadni. Sok ember azonban nem is akarja megismerni a részleteket és a miérteket, ennek az oka, hogy azt hisszük már láttunk ilyet (legyen az egy újgazdag ficsúr, egy hollywoodi mozi, egy politikus, vagy akár két hajléktalan). Az esetek többségében ez igaz is lehet, de a megszokásnak és előítéleteinknek köszönhetően ignroáljuk az apró jeleket, így pedig mi is érzéketlenebbek leszünk, és veszítünk emberi mivoltunkból. A film szereplői szimbolikus alakok, akik egy valamilyen eszmét mutatnak be. Az anya, a már megélt (vagy annak hitt) élményeknek és a társadalmi élet által belévert előítéletnek köszönhetően, a szűklátókörű emberek megtestesítője. A kisfiú, a társadalmi normák által meg nem „fertőzött” alapvető emberség és ártatlanság mintaképe. Kököjszi és Bobojsza, a két nincstelen pedig maga a tükör, amiben mindenki csak akkor látja meg a saját igazi arcát, ha elég közel merészkedik hozzá.
Tóth Krisztina műve alapján a forgatókönyvet írta Pápai Dániel.
Rendező: Pápai Dániel
Rendező asszisztens: Király Márk
Gyártásvezető: Gál Sándor
Operatőr: Garajszki Péter
Vágó: Boros Viktor
Anya: Széplaki Szilvia
Andris: Turóczi Hunor
Kököjszi: Varga Tamás
Bobojsza: Bolf Ákos
Megbízás
Egy fiatal magyar feltörekvő fiú ügynökké és egyben gyilkossá válásának története a '40-es évek fasiszta körülményei között.
A Megbízás merőben más stílust képvisel, mint az előző film. Ez nem egy társadalomkritika, hanem egy fiatalember belső vívódásának a bemutatása. Sarkadi először azt hiszi magáról, hogy tökéletes jelölt a fasiszták játszmájához, ám amikor érzelmi vonatkoztatású feladatot kap, meginog. Az esze azt mondja, hogy fejezze be a munkát, a szíve viszont gátolja ebben. A film végére sem sikerül igazi döntést hoznia, ám társa Kalapos gondoskodik arról, hogy Sarkadi ne tudjon visszatáncolni a fasizmustól, és leendő életstílusától.
Forgatókönyvet írta: Ferenczi Gábor, 'A Megalkuvó' című film alapján.
Rendezők: Balla Dávid, Boros Viktor, Gál Sándor, Király Márk, Makai Csilla, Pápai Dániel, Szilágyi Szilvia
Főgyártásvezető: Makai Csilla
Gyártásvezető: Balla Dávid
Operatőr: Kiss Gravi András
Szereplők:
Sarkadi - Inoka Péter
Kalapos - Gulyás Ádám
Miniszter - Pálóczi Antal
Hivatalnok - Gieler Csaba
Juliette - Pataki Linda
Professzor - Rosta Sándor
Lisa
A film egy család problémás időszakát mutatja be a 8 éves Maxen keresztül. A kisfiú, az otthoni és iskolai problémák megoldását egy nem mindennapi kislánnyal kötött barátság elmélyítésében találja meg.
Merkl Balázs kisfilmje, egy családi drámába oltott horror. Ez nem biztos, hogy a rövidfilm kategóriában egy nyerő műfaj, ugyanis a film megnézése után erős hiányérzetem támadt. Tíz perc kevés ehhez, sok kérdés maradt megválaszolatlanul. Hiába jó az alapötlet, ha azt nincs lehetőség rendesen kibontani.
Rendező: Merkl Balázs
Operatőr: Kiss Gravi
Gyártásvezető: Szilágyi Szilvia
Rendezőasszisztens: Gál Sándor
Hangmérnök: Gerő András Péter
Szereplők:
Max: Bódis Ákos Emánuel
Anyuka: Lassán Evelyn
Apuka: Szatmári Attila
Polaroid
Sebastian egyik napról a másikra maga mögött hagyva egykori életét Isten szolgálatába áll, hogy változtasson eddigi életvitelén, de hamar rá kell jönnie, hogy az Úr útjai kifürkészhetetlenek.
Nem minden arany, ami fénylik! Akár ez is lehetne a mottója Király Márk filmjének. A középpontban egy olyan ember áll, aki változtatni akar az életén, de ő maga nem mer megváltozni. A főszereplő jelen esetben is egy szimbolikus alak. Az embernek nem elég megtennie az első lépést a változás felé, az csupán a kezdet! A változás rögös útját végig kell járni, csakis akkor változhatunk meg. Ezt az utat pedig senki sem teheti meg helyettünk és kikerülni sem tudjuk, bármit is ígérjenek nekünk. Az egyház és annak emberei, mint szélsőséges karikatúra van jelen, ami egy bátor húzás volt a rendezőtől. A film nyitójelenete alatt hangosan felnevettem, ami biztosan elégedettséggel tölti el a film rendezőjét. Ez a fajta görbe tükör valahogy telitalálat volt, talán azért, mert néhány kisebb egyház és szekta (főként Amerikában) előszeretettel nézi hülyének a híveit. A film humora és lezárása azért igyekszik kiegyensúlyozni a film mondanivalójának komorságát.
Írta és rendezte: Király Márk
Fényképezte: Pápai Dániel
Producer: Csernai Judith
Vágó: Tóth Balázs
Szereplők:
Nagy Péter Sebastian
Gulyás Ádám
Torres Dani
Christopher Sanna
Lépj tovább
"Az élet nem sokban különbözik a játéktól. Lépések sorozata és mindig van egy következő lépés."
Gál Sándor vizsgafilmjében egy halotti tor jelenik meg. Egy családtag meghal, a rokonok pedig a maguk módján gyászolnak. Maga a film, ahogy azt a címe is sugallja, a továbblépésről szól. A mondanivaló egyszerű, a tálalás azonban újszerű. Az ember végig azt gondolhatja, hogy a nagymama megemlékezését látjuk, de nem így van. Az apró utalások nem is annyira szembetűnőek az első megtekintésnél, inkább a második alkalommal válik teljessé a kép. A filmvégi csavar ezúttal tényleg meglepett, élvezetes volt ilyen szemszögből látni egy megemlékezést. Mindezek mellett (újfent) ki kell emelnem Elekes Gergő zenéjét. A felcsendülő dallamoknak köszönhetően még hatásosabb a film mondanivalója.
Írta és rendezte: Gál Sándor
Gyártásvezető: Pápai Dániel
Rendezőasszisztens: Pápai Dániel
Operatőr: Szőr Olivér
Vágó: Gál Sándor
Hang: Nagy Gergő
Zene: Elekes Gergő
Szereplők:
Nagyapa: Baranyi László,
Kisfiú: Félix Bernát,
Anya: Uhrin Gabriella
Ennyi lett volna a rövid ismertetőm a Werk Akadémia néhány végzősének filmjéről. Egyiküknek sincs oka szégyenkezni, és habár nem tetszett mindegyik film egyformán, nem biztos, hogy bennük van a hiba. Ahogyan a nagyjátékfilmek is, úgy a rövidfilmek is egy bizonyos réteghez szólnak, legyen az szélesebb vagy szűkebb. Én pedig nem eshetek bele minden rétegbe, bármennyire is szeretném.
Ha tetszett a cikk, akkor dobj egy lájkot, vagy oszd meg a bejegyzést, esetleg kövess facebookon, de „Ne mondd el senkinek!” ;)
Ha szeretnél egy kicsit többet tudni Gál Sándorról, akinek köszönhetően ez a cikk létrejött, akkor itt olvashatsz róla, és munkásságáról: Filmtekercs Interjú

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése